Friday, September 17, 2010

SaYa sayAng iBu

Walaupun cerita kartun ni pendek saja, tetapi trasa sebak kat dada…hmmm, mungkin terlalu banyak dosa yang sy lakukan kat mak sy.. maafkn aku ibu..


Tak Nampak tulisan dia ek?? Camni crite dia………
Ubi : Kuncilah pintu ni.. Mak saya dah tidur kot
Jiran : Ketuklah pintu tu
Ubi : Tak nak la
Jiran : Apasal??
Ubi : Takut…….
Jiran : Haisshhh! Apa pula takut… Rumah sendiripun nak takut ke??hmmmm… ok la Ubi, akk nak masuk rumah akk dulu… Ketuk pintu tau, jngn tak ketuk!
Ubi : Okey !
……….Aishhh! nak ketuk ke tak nak ni?? Takut le karang mak aku buka pintu…mana le tau marah dia tak habis lagi.. mau aku kena sedas dua kali ! Tapi kalau tak ketuk takkan aku nak tidur luar malam ni??
Ahhh!! Gamble je lah! Kena sedas dua je, bukannya mati! …………..
Mak : “Hah!! Baru ingat nak balik?? Merayau je !! mandi tak ingat ! makan tak ingat! Lupa rumah tadi??!!!
Dah! Pergi makan! Kang lepas tu pergi mandi!! ” Sergah si ibu..
“……..….phewww..!! selamat! Setakat kena sembur ni kira orait lah.. siap suruh makan lagi tu.. macam mood dah okey sikit je tu…” kata Ubi dalam hati…………..
Bila ubi tiba kat dapur… “Mak oiii !! masak special mak aku malam ni.. semuanya lauk feveret aku ni.. tak pernahnya dia buat camni..”
Selesai makan, Ubi nak pegi ar kat bilik dia… lalu ternampak mak dia (lbeh kurang mcm tu la, sy tak tau camna nak cerita..hehe)
“haii.. mcm nak pujuk aku je.. pujuk dalam diam ke??” kata Ubi dalam hati.. dia ckp cam tu sebab nmpak mak dia hnya diam..
“Bila fikirkan balik.. kalau le aku diberi pilihan memilih sorang perempuan dalam dunia ini yang sepuluh kali lebih best dan tak garang langsung untuk digantikan jadi mak aku…
aku mungkin tolak tawaran itu… pasalnya??
Pasal mak aku tetap mak aku! Walau mcmmna kekurangannya dia tetap mak aku! Dan juga naluri keibuannya..
hanya dia yang tau bila masa aku lapar, bila masa aku sakit,
bila masa aku marah…
hanya dia sorg je yang betul2 kenal aku.. lagipun takde orang boleh lawan masakan dia..hehe “

Mak : Dah siap makan Ubi?? Sini kejap….
…..” Apahal lagi ni?? Nak setelkan masalah petang tadi ke?? Aishh.. ni yang buat aku berdebar-debar balik ni”…………

Ubi : Amende mak??
Mak : Duduk dulu… Mak nak Tanya ni…Betul ke Ubi cakap Ubi dah berhenti hisap rokok??
Ubi : Betul mak!
Mak : Kalu macam tu mak minta maaf la sebab tak percayakan Ubi tadi..
Ubi : uh??!!
………..Benda yang aku tak sangka keluar dari mulut mak.. seorang ibu meminta maaf dari anaknya.. satu perkara yang jarang-jarang berlaku.. maka aku mengalah untuk menggembirakan aku….dan kalau mak aku sanggup buang egonya.. kenapa pula aku tak boleh??...........

Ubi :
Mak… Ubi pun nak mintak ampun gak… Ubi banyak salah.. Selalu buat mak susah.. isk3x :’(

Astaghfirullah robbal baroyaa, astaghfirullah minal khotoyaa….
Robbiy zidniy ‘ilman nafi’aa , wa wafiqni ‘amalan soliha…….
Setulus doa aku panjatkan, Moga rahmat ENGKAU limpahkan pada ibu juga ayahku yang melahir dan membesarkanku.. amin..

6 Rajin Baca:

Azmi said...

amat meninggalkan kesan pada aku..
thenx kongsi

Gayahspears said...

sedih2 :( syg ibu Gayah jugak :(

MHps said...

Ibu yang tertekan pula macamana ya? Buat la n3 yang tu pula, cabarannya berbeza..

My TeRrIToRy... said...

bagus cerita ni :)
sayang ibu aku :)

Raito Nagata said...

itulah ibu ! kasih sayangnya sungguh menyentuh hati....

Rizuan Ismail said...

wow..baguih kisah ni..kasih ibu ke syurga..sungguh menyentuh hati

Ini checkpoint ke-126..sambung blogwalking :)

Post a Comment

Assalamualaikum.. lepas baca tu tinggalkan lah komen yer..Sebarang kekurangan atau kelemahan diri saya harap kawan2 betulkan
-Saya budak baru belajar,kalau salah tolong tunjukkan :)