Sunday, August 10, 2014

Coretan Raya Anak Perantauan

Raya pada tahun ini agak istimewa buat diri aku.. Dapat merasai keindahan suasana beraya di negeri orang..
Pertama kali berjauhan dengan keluarga.......
Serius aku cakap, awal-awal tu memang rasa macam tak best sebab jauh dari family. Tipu la kalau tak meleleh pagi raya. haha~
Teringat suasana kat kampung. Itu memang tak dapat dinafikan la~ hehe 

Sepanjang perjalanan, dalam fikiran "Betul ke apa yang aku buat ni??"
Rasa risau, gundah gulana, Berdebar, Takut, Gembira, Teruja.. arrrhggg perasaan bercampur baur.
aku sendiri tak tahu kenapa. ngeee~
Lebih kurang jam 9.30 am aku tiba di Kelantan.
Perjalanan mengambil masa kira-kira 12 jam dari Melaka.
Baru ku kenal diriku ini bagaimana. Tak boleh duduk lama dalam bus.. 
Pening, Sakit kepala, Mual, Mabuk.. semua ada~ Perghhh! Memang Terbaik lah!! :D

- OKAY SKIP CERITA KAT SINI-

Raya Pertama

Raya pertama Kak Hajar buat Open House. Semua adik-beradik, anak sudara, ipar datang kat rumah. 
Aku yang pemalu lagi penyegan ni duduk je dalam bilik. haha. Segan nak turun. 
Tapi bila ingat balik pesan mak aku, aku gagahkan juga untuk jumpa family kak Hajar. Alhamdulillah satu permulaan yang baik.
Family kak hajar semuanya baik-baik belaka.. Peramah, Penyantun, Baik hati ^_^
Lepas buat Open House, kami pergi rumah Mok. Mak saudara kak Hajar..
Dapat duit raya! yahuuu~ haha. dah besar pun masih dapat juga. Alhamdulillah.. ^_^
Raya Kedua

Pergi rumah kakak ke dua kak hajar. kat Machang (kalau tak silap)
Jau juga nak pergi situ. lebih kurang sejam perjalanan..
kami dihidangkan dengan Laksa. Nyum3x~ Pemandangan kat tepi rumah sangat cantik.
Dengan sawah padi yang menghijau.. Matahari pula mula tenggelam.
Subahanallaah memang indah..

Raya kat Kelantan dengan kat Sabah lebih kurang sama. tak jauh beza..
Dari segi makanan (ketupat, nasi impit, kuih muih) , Budaya kunjung mengunjungi..
Dan masa raya ni lah ramai yang buat majlis kenduri kahwin  ^_^
Start raya ke2 sampai raya ke5  ada je yang kahwin. Sempat juga pergi dua majlis perkahwinan..
satu kat Machang & satu lagi kat Bali.......
__________________________________________________________________________________

Memandangkan ini adalah kali pertama aku menjejakkan kaki di Kelantan,
jadi rasa rugi kalau tak pergi jalan-jalan. ^_^
Sempat pergi ke Pantai Cahaya Bulan (PCB) & Pantai Irama di bachok~

 Tadaaaaa~!

 














Bersama Kak nab, Kak hajjar dan Khairul. Dorang sangat sporting! ^_^
Dengan kak Hajar yang perangai "gila2" , kak Nab yang baik hati, Khairul yang nampak serius tapi manja.
memang terbaiklah! Tak dapat diungkapkan dengan kata-kata ^_^
Satu pengalaman yang sungguh bermakna. Terima kasih bawa jalan-jalan dan belanja ice cream~ ^_^


Seriously sepanjang aku duduk kat sana, tak terasa langsung aku ni orang luar.
Rasa seperti keluarga kak Hajjar seperti keluarga sendiri..
Mek , Yah, Kak hajjar, Kak Nab, Kak sah, Pok dik, Yunie, amirul & semua la.. dorang semua sangat baik.
Layanan mereka sangat mesra, even baru kenal. Alhamdulillah..


Ha ni yunie. anak saudara kak Hajjar. Gambar bagi blur sebab dia sangat pemalu. hehe. nak ambil gambar dengan dia pun susah tau.
Terima kasih ajak akak round kampung naik motor ^_^
Terima Kasih banyak sebab bekalkan akak makanan kat atas bas. ^_^
Bagi hadiah kat akak.. ^_^
Ikut hantar akak kat station bas ^_^
Sangat terharu. Gonna miss u. i'll never forget u Insha Allah ^_^






Ni pula MEK & YAH.
Mek & Yah sangat baik.
suka bila orang tanya "ni siapa??"
Pas tu Yah jawab "anak baru.."
Haha. rasa dihargai sangat bila Yah jawab gitu. ^_^

Mek pula sangat prihatin.
Rasa nak nangis masa balik hari tu. Sedih rasa berpisah dengan dorang.
Semua kawan-kawan aku family dorang yang hantar.
& alhamdulillah aku pun ada "family"sendiri yang hantar.
Terharu sangat bila yunie, mek & kak Hajjar sanggup naik bus masa aku nak bertolak balik. siap bekalkan aku "duit raya" hehe..
Terima kasih banyak. Hanya Allah yang mampu balas jasa kamu semua ^_^

__________________________________________________________________

Jadi kepada mereka yang tak dapat beraya dengan keluarga tercinta, tak payah sedih-sedih okay?
Bak kata orang, masa muda ni adalah masa yang paling terbaik untuk menjelajah.
supaya bila masa tua nanti kita tak bosan.
ada sahaja cerita yang dapat dikongsi dengan anak-anak, cucu-cicit~ cewah~ ^_^

 Kesimpulannya, raya kat mana pun sama. Its a matter of how are we going to celebrate it actually ^_^



Tuesday, July 1, 2014

Adik Firdaus

Kes adik firdaus ni betul2 menampar2 n menyiat2 hati segenap lapisan masyarakat,
sampaikan ada segelintir yang tak segan silu mencaci, melemparkan kata nista n siap hacked akaun facebook si ibu.

Memang! Memang nampak macam xboleh diterima logik akal,
 ' mcm mana boleh baju lusuh gitu' macam mana boleh kurus gitu' etc, etc.

Apa2 pun, saya pinjam kata2 Rasnah Kaharudin
"kes anak2 yang tak diberi jagaan sebaiknya oleh ibu tak mampu untuk melawan bilangan kes ibu ayah yang dibiar tanpa jagaan anak-anak"

so what would you say??

Ayat belit2, tapi faham kan? Ok , jom muhasabah diri, kurangkan mengutuk mencaci, siapalah kita nk menghukum kesalahan si ibu sedang hujung pangkal pun kita tak tau, doa itu lebih perlu agar diberi hidayah selalu, dah nak start cuti, time ni lah kita nak berbakti pada ayah bonda yg disayangi....^___^

Sunday, March 2, 2014

:: NIKMAT HUJAN ::

Hujan.
5 aksara dalam satu kata.
Satu kata terjemah variasi makna.
Makna yang berbeda pada batang tubuh yang berbeda.

Hujan diluar, ada makhluk berkejar mencari teduhan.
Hujan di hati, ada jiwa penghuni yang sekah pedoman pinta kekuatan.


Hujan.
ramai yang suka kehadirannya. Yang gusar tak kurang juga.
Hakikatnya Hujan itu ada uniknya, ada kelebihannya.
Biarpun turunnya membawa petir dan guruh, Menggetar jiwa yang gemuruh.
Hakikatnya hujan hadiahkan kesuburan juga kesegaran.
Pada akhirnya muncul pelangi seindah ciptaan.


Begitu juga hujan di hati.
tempiasnya menggegar atma, menyesak sukma.
Namun pada akhirnya masih ada jiwa kental bertenaga.
yang mampu mengukir senyum mengundang tawa.
kerna disebalik hati yang merintih itu, ada lagi kepingan2 kukuh menyapa nubari.
Bahawa setiap ujian yg melanda itu ada hikmah besar yang menanti.
Kembali pada ALLAH, itu yang pasti.


Begitulah ceritera Sang Hujan. Memoir fenomena Alam terindah.

Allah ta’ala berfirman :

وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُبَارَكًا


“Dan Kami turunkan dari langit air yang diberkahi (mubaarak)…”
[QS. Qaaf : 9].
 
#Kemarau di bumi Melaka ^^
 Photo: ‎:: NIKMAT HUJAN ::  

Hujan.
5 aksara dalam satu kata.
Satu kata terjemah variasi makna.
Makna yang berbeda pada batang tubuh yang berbeda.
Hujan diluar, ada makhluk berkejar mencari teduhan.
Hujan di hati, ada jiwa penghuni yang sekah pedoman pinta kekuatan.

Hujan.
ramai yang suka kehadirannya. Yang gusar tak kurang juga.
Hakikatnya Hujan itu ada uniknya, ada kelebihannya.
Biarpun turunnya membawa petir dan guruh, Menggetar jiwa yang gemuruh.
Hakikatnya hujan hadiahkan kesuburan juga kesegaran.
Pada akhirnya muncul pelangi seindah ciptaan.

Begitu juga hujan di hati.
tempiasnya menggegar atma, menyesak sukma.
Namun pada akhirnya masih ada jiwa kental bertenaga.
yang mampu mengukir senyum mengundang tawa.
kerna disebalik hati yang merintih itu, ada lagi kepingan2 kukuh menyapa nubari. 
Bahawa setiap ujian yg melanda itu ada hikmah besar yang menanti.
Kembali pada ALLAH, itu yang pasti.

Begitulah ceritera Sang Hujan. Memoir fenomena Alam terindah.

Allah ta’ala berfirman :

وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُبَارَكًا

“Dan Kami turunkan dari langit air yang diberkahi (mubaarak)…” 
[QS. Qaaf : 9].

Hujan di bumi Nilai. (10 / Oktober 2013 )‎

Tuesday, February 18, 2014

10 Jenis Orang Islam Yang Kejam



 Sufyan Atsauri berkata: “Sepuluh macam daripada kekejaman ialah:
1. Seorang yang berdoa untuk dirinya sendiri, dan tidak mendoakan untuk anak-anaknya dan kaum mukmin.

2. Seorang yang pandai membaca Al-Quran, tetapi tiap harinya tidak membaca seratus ayat.

3. Seorang yang masuk masjid lalu keluar dan tidak sembahyang dua rakaat.

4. Seorang yang berjalan melalui kuburan kemudian tidak memberi salam dan mendoakan ahli kubur.

5. Seorang yang sampai di suatu kota pada hari Jumaat kemudian tidak sembahyang jemaah.

6. Seorang yang di daerahnya didatangi oleh seorang alim, tiba-tiba tidak mahu belajar apa-apa daripadanya.

7. Dua orang yang bertemu di perjalanan dan masing-masing tidak menanyakan nama kawannya itu.

8. Seorang diundang pada jamuan tiba-tiba tidak datang.

9. Pemuda yang tidak ada kerja dan tidak mahu belajar ilmu dan kesopanan.

10. Seorang yang kenyang sedang dia tahu bahawa tetangganya lapar, tetapi tidak diberi dari makanannya itu.

Thursday, November 28, 2013

SIAPA AKU?

..AKU ADALAH INSAN YANG..



                                                                     tak cantik
tak hodoh
tak pandai
 
 
 
tak kurus
tak gemuk
tak tinggi
tak rendah
 
tak putih
tak hitam
tak kelakar
tak serius
 

tak sombong
tak ramah
tak bagus
tak hampeh
 
tak kemas
tak bergaya
tak rajin
tak malas
 


 
tak pemarah
tak cool
 
 
 
habis kalau semua "tak" siapa aku??

yang pasti aku bersyukur dengan apa yang ALLAH telah ciptakan keatas aku.
 

Tuesday, November 5, 2013

MENGAPA AKU TAK KE SEKOLAH AGAMA?

Aku pernah tanya mak..."sebab apa saya x di hantar ke sekolah agama?"

kadang alasan aku bukan dari sekolah agama sering terkeluar tika saat orang minta kita kedepan jika berkaitan soal agama.

Masa berlalu dengan pantas...aku xboleh patah balik di zaman dulu. Masa untuk aku..ialah masa dan saat aku lalui sekarang. Esok belum tentu masa itu untuk aku. Bila bercampur dengan ramai kawan, mendengar cerita2 mereka baru aku tahu. Ilmu agama..alim itu bukan kerana dia sekolah agama, tapi kerana dia mahu agama.

Ustaz Azhar Idrus mencari agama di umur 25tahun, Ustaz Abdullah Khairi di umur 26tahun di saat anak sudah 3orang. Apa alasan aku tidak sekolah agama boleh dijadikan alasan aku lari dari medan dakwah.

Sungguh aku malu dengan diriku, apabila aku belajar agama..baru aku tahu...yang sebelum ini terasa bijak pandai dengan ilmu dunia...tapi sebenarnya aku belum kenal diri aku sendiri. Doakan aku teman. Moga kita istiqomah dan ikhlas di jalan ini...

Tuesday, May 28, 2013

Salam Takziah

Terlalu lama menyepikan diri.

suatu hari aku teringat dengan seorang sahabat..
entahlah, walau pun kami x terlalu rapat, namun perasaan rindu selalu datang kepadanya.
atau mungkin latar belakang kami yang sama membuatkan aku serasi untuk berkawan dengan dia.

tengah xde keja, aku pun stalk wall facebook dia.

terkejut sebab aku baru tahu mak dia telah meninggal dunia. INNALILLAH.
Ya ALLAH! Perasaan sayu muncul ketika itu.

TAKZIAH buat sahabatku. Maaf kerana tidak prihatin sehingga tidak tahu ibumu telah menghadap ILAHI. Doaku semoga kita semua bertemu di JANNAH, Bahagia dengan rahmatNYA..
Semoga sentiasa kuat menghadapi segala ujian yang ALLAH beri.

With love,


Sunday, December 30, 2012

Pilihan Terbaik

 

Soalan:    Adakah baca al-Quran depan orang atau di khalayak ramai merupakan RIYA'?                                             Menunjuk-nunjuk? Bangga diri? Dapat dosa?  

Jawapan: Tidak. Bergantung pada niat masing-masing.

Soalan:     Kenapa baca al-Quran depan orang? Malulah. Baca di rumah sajalah.
 
Jawapan:  Baca al-Quran depan orang malu. Buat maksiat,                                                                                           couple depan orang, pegang-pegang depan orang, buka aurat depan orang,
                mengata mengumpat memaki depan orang, tak malu?