Tuesday, October 26, 2010

BAGAIMANA jika ALLAH mencintai kita


Lazimnya andai kita mencintai atau merindui seseorang,
kita mempunyai keinginan untuk memberitahu orang lain.
Seboleh-bolehnya biar semua orang tahu bahawa kita sedang mencintainya.
Hati merasa bahagia andai perasaan itu dapat dikongsikan bersama..
Melalui jaringan sosial seperti Facebook dan Twitter,
kita dapat membaca pelbagai luahan mereka yang sedang bercinta. Antaranya:

"Saya sayang abang."

"Saya rindu ibu."

"Saya cinta kamu semua."

Agaknya, bagaimana pula jika Allah mencintai seseorang?

Saturday, October 16, 2010

ROGOL!!!! Astagfirullah!

“Sebuah kisah benar. Abang mereka hanya melihat sahaja adik perempuan mereka dicabul kehormatannya di hadapan mereka sendiri!!”


Pada suatu hari yang nyaman, dengan tiupan angin sepoi-sepoi bahasa, sebuah keluarga besar telah pergi piknik di tepi pantai.
Keluarga ini merupakan keluarga yang kaya raya. Ada tauke balak, ada tauke minyak, ada tauke minyak sawit, ada tauke getah, ada tauke emas dan macam- macam lagi. Namun, tidak mungkin dalam satu bakul buah itu, semuanya elok,
pasti ada jugak yang busuk.

Tuesday, October 12, 2010

asshabab (pemuda)




Wahai asshabab (pemuda),
Laksanakanlah tanggungjawabmu,
Terhadap wanita yang patut kamu lindungi,
Bukan untuk kamu cercai.


Sedarkah asshabab...
Bahawa wanita itu selembut kapas,
Biarpun kelihatan seperti buluh,
Namun engkau tidak tahu hakikatnya...


Hakikatnya asshabab...
Apabila kau menegur seorang wanita yang melakukan kesilapan,
Dia pasti malu dan tidak akan mengulangi lagi,
Sekiranya dia melawan katamu
ketahuilah bahawa hatinya terdetik ,
Rasa bersalah tanpa engkau ketahui..



Namun kini,
Asshabab tidak pernah melaksanakan tanggungjawabnya,
Apabila wanita membuka auratnya,
Pandanganmu terus menyapu tubuhnya,
Apabila wanita itu membuat kesilapan,
Engkau bukan shaja tidak menegurnya,
Malahan engkau ambil kesempatan atas dirinya...



Sedarlah wahai asshabab...
Tangunggjawabmu amat besar terhadap wanita,
Sedarkah engkau,
Bahawa sekeras mana seseorang wanita,
Mereka akan malu dan tunduk,
Apabila seorang lelaki mengajaknya kepada agama...



Duhai shabab..
Sesungguhnya,
kekuatan agama Islam,
Terletak ditangan mu,
Engkau pemimpin besar dalam semua hal...
Oleh itu,
Jagalah agamamu agar terbentuk,
Islam yang sebenar
.

Thursday, October 7, 2010

Auratmu Duhai Wanita

pesanan untuk kaum hawa yang ditulis oleh SEORANG LELAKI!
untuk sume yg bergelar wanita....

pesanan/ teguran tersebut berbunyi mcm ni..

Wahai wanita tidak bertudung,
Sungguh cantik alunan rambut mu,
Terserlah di bawah cahaya mentari,
Mentari dunia yang tak sehebat neraka,
Iaitu api yang kan membakar rambut mu,
di hari akhirat hari penentu,
maka hanguslah segalanya,
hilanglah cantik alun rambut mu,
tiada lagi yang menggerbang
,tiada lagi yang terserlah.
Oleh itu jadikanlah diri mu,
Sebahagian daripada wanita-wanita yang bertudung


Tuesday, October 5, 2010

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal


Mak...
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari...
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih...
Mak tau tak...
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa... dan itu juga terakhir kalinya..
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh...
nak tinggal kan anak-anak mak... nak tinggal kan dunia fana ni...
Mak macam dah sedia...
Seminggu sebelum tu...Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai...
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu...
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih... Kakak pun rasa hairan... Mak tak penah buat gitu...
Pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak...
Tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ...
Kengkadang siaran indonesia ...Mak terus tekun menganyam..
.Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih...
Pastu mak jemur karpet-karpet. .. Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
Mak biarkan ruang tu kosong.. Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan...
Paling menarik sekali mak bagitau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
Ada kat dalam almari... Ada kat dalam dalam beg... Ada dalam ASB... Ada kat dalam Tabung Haji.. Mak cakap tak berapa cukup lagi... Ada kat dalam gulung tikar...
Masa tu mak perasan takk..??
Kiter gelak sakan bila mak bagitau duit dalam gulung tikar...Kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa... Mak cuma gelak jer... Eeemmm..bahagiaa nya saat ituu...
Mak...
Hari tu hari sabtu 18 Ogos 1999 pukul 3 petang mak tiba-tiba sakit perut...
Bila malam tu kiter sampai dari KL...Mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk... Mak tetap takmau pi hospital...
Dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk.. Mak kata mak takmau duduk dalam hospital... Tapi kiter berkeras juga pujuk.. Nanti di hospital ada doktor...Ada ubat untuk mak.. Kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer...
Mak tetap tak bersetuju...Mak memang degil.. Tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk... Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakitKami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital...
Mak...
Ampunkan kami semua... Kami nak mak sehat... Kami sayang mak... Kami tak mau mak sakit... Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital...
Ampunkan kami yer mak...
Mak...
Malam itu abang bawa mak ke hospital Dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter... Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya makKiter kata nak beli kereta...
Mak asyik tanya ajer..Cukup ker duit.. Kiter jawab pula...Kalau tak cukup, mak kan banyak duit... Mak gelak ajerr...
Lepas tu bila kereta kiter sampai...Mak buat kenduri kesyukuran...
Dan kiter masih ingat lagi...Bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor...Punya la kiter takut...Kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak...Bila balik sahaja kampong...Kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj... Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
Mak tanya kenapa...? Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga...
Mak...
Tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau... Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
Mak, kiter menipu mak kan ...Ampon kan kiter...
Mak...
Jam 4.30 pa gi 19 Ogos 2006 Bila tiba aja kat hospital... Nurse tengah balut mak dengan kain putih... Mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak... Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak... Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu... Mesti mak nampak semua tu kann... kann... kannn...
Mak tau tak... Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar... Adik kat sebelah diam melayan perasann... Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini... Jalan di depan terasa makin kelam... Airmata dah tak mampu di tahan...
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela... Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga... Di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..Kosong...sekosong hati ini... Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya... Terasa syahdu dan sayu...dinginnnn...
Mak...
Kiter masih ingat lagi... Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ... Anak2 mak yang pangku masa mak mandi...
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak... Kiter gosok kaki mak perlahan lahan... Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter... Dia kata...
"dikk...jangan nangis... kalau sayang mak jangan buat gitu... jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu... Lagi laaaa... laju airmata ni..Tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak...
Mak...
Sampai takat ini surat ni kiter tulis... kiter nangis ni... Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi... Takder orang yang bangun lagi... Kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh"
kiter sedih...Kiter rindu kat mak..! Takpa la...Nanti bila kita selesai sembanyang subuh, Kiter baca yassin untuk mak... Mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... Semua anak-anak mak mengelilingi mak...Menatap wajah mak buat kali terakhir... Semua orang kata mak seolah-olah senyum aja... Mak rasa tak...Masa tu kiter sentuh dahi mak... Kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk...
Kiter tak mampu nak cium mak...Kiter tak daya... Kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar... Airmata kiter tak boleh tahan...
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak... Tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak...
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah... Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik... Badan akak terasa panas... Makk...Anak mak yang seorang tu demam...
Mak tauu...Cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak...
Hari-hari ku lalui tanpa kewujudan mak lagi... Begitu terasa kehilangan mak...Boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata... Dan sampai satu tahap...Masa tu malam jumaat selepas maghrib... Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan...
Entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar-gambar mak pastu apa lagi...Semakin kiter tenung terasa semakin sayu...Tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...Kiter cuba bertahan... Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda... Kiter rasa nak telefon mak... Nak cakap dengan mak... Anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong... Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...Puas la kakak memujuk kiter... Akak kata...
"tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis...
Mak tau tak..Di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati... Rasa nyilu sangat... Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni... Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...Hanya sedekah al-fatihah kiter berikan...
Mak...
Cukup la sampai sini dulu... Kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu... Kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid... Selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ...
Kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak... Esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula... Mula-mula kiter tak tau nak hantar mana surat nih...Pastu kawan kiter bgtau...Simpan je buat kenangan..Kiter cuma tau alamat ni aje... Takper yer mak...Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu... akhir kata untuk mak
I LOVE YOU SO MUCH Dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter... Memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. Sampai masuk universiti.. Sampai kiter boleh rase naik kapal terbang... Boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

Friday, October 1, 2010

Menantu VS Mertua

Kamal baru sahaja berkahwin.
Kerana tidak mempunyai rumah, dia terpaksa menumpang di rumah bapa mertuanya. Malangnya, ada sesuatu yang tidak kena....

Kamal ni kuat sangat makan. Bapa mertuanya selalu merungut.
Beras20 kg, tak sampai seminggu dah habis. Selalu tak macam ini.Sejak Kamal duduk di rumahnya… cepat sangat barang-barang dapur habis.
Kamal betul - betul menghabiskan borehhh…

Kebaikan Kamal pula ialah, dia ni alim sikit. Tak pernah tinggal sembahyang. Malangnya bapa mertuanya tak pula begitu… Waktu maghrib seronok depan tv tengok Roda Impian…
lepas tu sambung tengok berita… lepas tu makan… lepas tu tidur..esok bangun pukul 8…
pergi kedai kopi… bersembang, sampai tengahari.
Balik makan,kemudian tidur… petang pergi kedai kopi lagi… main dam, berborak mengalahkan orang politik.

Kerana sama-sama ada kekurangan ni lah yang menyebabkan si menantu tak berani menasihati bapa mertua, dan bapa mertua tak berani memarahi anak menantu yang kuat makan.

Tetapi dia terus mencari idea… macam mana nak kenakan si Kamal ni..Bengang betul dia…
dah lah tak kerja… melantak kuat pulak tu… suatu hari dia dapat idea… nak kenakan Kamal..

"Kamal, mari kita main dam haji…"
katanya kepada Kamal…
"Boleh juga… "
kata Kamal tanpa mensyaki sesuatu.....

Bila sahaja bermain, dia sengaja membiarkan buah damnya dimakan oleh Kamal …
Dia hulur, Kamal makan, hulur lagi… Kamal makan lagi… hulur lagi makan lagi, dan lagi… dan lagi… .
" Eh ko ni Kamal… kuat betul makan laa… .agak-agaklaa… " katanya tersenyum.. "Alamak bapak mertua aku ni perli aku ni… mentang-mentang aku kuat makan" fikirnya dalam hati… tapi tak apa…Mereka bermain set kedua… Bapa mertuanya hulur…
dia tak makan…hulur lagi , tak makan juga… kena tangkap… tak macam set pertama…
dia dah bijak sikit …
Bila tak makan, mestilah kena tangkap… (sesiapa tak tahu main dam haji tentu tak faham cerita ini… )… kemudian bapa mertuanya dapat melangkah hingga ke haji… Apa lagi… .
"Ehh orang yang tak pernah sembahyang pun boleh pergi haji ke… ? Merah padam muka bapa mertuanya… dia yang nak perli anak menantunya , tetapi dia yang terkena… .

Selepas dari itu, Kamal tak lagi kuat makan dan bapa mertuanya dah jadi alim…tak tinggal sembahyang lagi… sekarang ni ada kat mekah kerjakan umrah…Nak pergi haji belum ada seru… katanya laa…