Tuesday, November 30, 2010

Cakap Bukan Sebarang Cakap


x: What the f**k

Me: oii ko benkek dengan sapew?

x: sh** minah tu!!! die koyak buku aku beb!!

Me : Ya Allah , balut je la .. nanty elok le
ape daaaa..

x: ko balutkan bole?

Me: Boley je

Gadis Cantik

KISAH SATU

Dia gadis yang cantik,
Mampu Mengoyah hati banyak si Jejaka,
Tidak kira Melayu @ bukan Melayu
Pasti pernah terdetik untuk tertarik dengannya,

tapi sayang..
Kecantikan itu digunakan untuk dipertontonkan
kepada orang ramai,
...dan...

Malang sekali,
Kerana tiada keistimewaan untuk suaminya nanti ..

KISAH DUA

Wednesday, November 17, 2010

Perempuan itu datang ???


Andai seorang perempuan datang kepadamu ketika kau berseorangan...

Andai seorang perempuan datang dan senyum mesra memandangmu...

Andai seorang perempuan datang duduk di sebelahmu membiarkan bahu dan punggungnya bersentuhan denganmu...

Andai seorang perempuan datang menanyakan tentang bentuk badannya kepadamu...

Andai seorang perempuan datang menanyakan tentang kecantikan wajah dan badannya kepadamu...

Andai seorang perempuan datang memintamu menghilangkan daun di rambutnya...

Andai seorang perempuan datang kepadamu sambil mendedahkan bahagian- bahagian tertentu...

Andai seorang perempuan datang tanpa segan silu denganmu...

Andai datang waktu itu, apakah tindakanmu?

MUNGKIN PADA PANDANGAN PEREMPUAN ITU,

Wednesday, November 10, 2010

Untuk Kaum Hawa


Apabila kamu berkawan dengan lelaki,

ingatlah ada dua pilihan terbentang

PERTAMA...

kamu jadi seperti KELAPA...

mudah diperoleh..

diparut...diperah..

dan diambil santannya...

lepas itu hampasnya dibuang...


Tuesday, October 26, 2010

BAGAIMANA jika ALLAH mencintai kita


Lazimnya andai kita mencintai atau merindui seseorang,
kita mempunyai keinginan untuk memberitahu orang lain.
Seboleh-bolehnya biar semua orang tahu bahawa kita sedang mencintainya.
Hati merasa bahagia andai perasaan itu dapat dikongsikan bersama..
Melalui jaringan sosial seperti Facebook dan Twitter,
kita dapat membaca pelbagai luahan mereka yang sedang bercinta. Antaranya:

"Saya sayang abang."

"Saya rindu ibu."

"Saya cinta kamu semua."

Agaknya, bagaimana pula jika Allah mencintai seseorang?

Saturday, October 16, 2010

ROGOL!!!! Astagfirullah!

“Sebuah kisah benar. Abang mereka hanya melihat sahaja adik perempuan mereka dicabul kehormatannya di hadapan mereka sendiri!!”


Pada suatu hari yang nyaman, dengan tiupan angin sepoi-sepoi bahasa, sebuah keluarga besar telah pergi piknik di tepi pantai.
Keluarga ini merupakan keluarga yang kaya raya. Ada tauke balak, ada tauke minyak, ada tauke minyak sawit, ada tauke getah, ada tauke emas dan macam- macam lagi. Namun, tidak mungkin dalam satu bakul buah itu, semuanya elok,
pasti ada jugak yang busuk.

Tuesday, October 12, 2010

asshabab (pemuda)




Wahai asshabab (pemuda),
Laksanakanlah tanggungjawabmu,
Terhadap wanita yang patut kamu lindungi,
Bukan untuk kamu cercai.


Sedarkah asshabab...
Bahawa wanita itu selembut kapas,
Biarpun kelihatan seperti buluh,
Namun engkau tidak tahu hakikatnya...


Hakikatnya asshabab...
Apabila kau menegur seorang wanita yang melakukan kesilapan,
Dia pasti malu dan tidak akan mengulangi lagi,
Sekiranya dia melawan katamu
ketahuilah bahawa hatinya terdetik ,
Rasa bersalah tanpa engkau ketahui..



Namun kini,
Asshabab tidak pernah melaksanakan tanggungjawabnya,
Apabila wanita membuka auratnya,
Pandanganmu terus menyapu tubuhnya,
Apabila wanita itu membuat kesilapan,
Engkau bukan shaja tidak menegurnya,
Malahan engkau ambil kesempatan atas dirinya...



Sedarlah wahai asshabab...
Tangunggjawabmu amat besar terhadap wanita,
Sedarkah engkau,
Bahawa sekeras mana seseorang wanita,
Mereka akan malu dan tunduk,
Apabila seorang lelaki mengajaknya kepada agama...



Duhai shabab..
Sesungguhnya,
kekuatan agama Islam,
Terletak ditangan mu,
Engkau pemimpin besar dalam semua hal...
Oleh itu,
Jagalah agamamu agar terbentuk,
Islam yang sebenar
.

Thursday, October 7, 2010

Auratmu Duhai Wanita

pesanan untuk kaum hawa yang ditulis oleh SEORANG LELAKI!
untuk sume yg bergelar wanita....

pesanan/ teguran tersebut berbunyi mcm ni..

Wahai wanita tidak bertudung,
Sungguh cantik alunan rambut mu,
Terserlah di bawah cahaya mentari,
Mentari dunia yang tak sehebat neraka,
Iaitu api yang kan membakar rambut mu,
di hari akhirat hari penentu,
maka hanguslah segalanya,
hilanglah cantik alun rambut mu,
tiada lagi yang menggerbang
,tiada lagi yang terserlah.
Oleh itu jadikanlah diri mu,
Sebahagian daripada wanita-wanita yang bertudung


Tuesday, October 5, 2010

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal


Mak...
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari...
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih...
Mak tau tak...
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa... dan itu juga terakhir kalinya..
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh...
nak tinggal kan anak-anak mak... nak tinggal kan dunia fana ni...
Mak macam dah sedia...
Seminggu sebelum tu...Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai...
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu...
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih... Kakak pun rasa hairan... Mak tak penah buat gitu...
Pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak...
Tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ...
Kengkadang siaran indonesia ...Mak terus tekun menganyam..
.Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih...
Pastu mak jemur karpet-karpet. .. Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
Mak biarkan ruang tu kosong.. Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan...
Paling menarik sekali mak bagitau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
Ada kat dalam almari... Ada kat dalam dalam beg... Ada dalam ASB... Ada kat dalam Tabung Haji.. Mak cakap tak berapa cukup lagi... Ada kat dalam gulung tikar...
Masa tu mak perasan takk..??
Kiter gelak sakan bila mak bagitau duit dalam gulung tikar...Kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa... Mak cuma gelak jer... Eeemmm..bahagiaa nya saat ituu...
Mak...
Hari tu hari sabtu 18 Ogos 1999 pukul 3 petang mak tiba-tiba sakit perut...
Bila malam tu kiter sampai dari KL...Mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk... Mak tetap takmau pi hospital...
Dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk.. Mak kata mak takmau duduk dalam hospital... Tapi kiter berkeras juga pujuk.. Nanti di hospital ada doktor...Ada ubat untuk mak.. Kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer...
Mak tetap tak bersetuju...Mak memang degil.. Tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk... Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakitKami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital...
Mak...
Ampunkan kami semua... Kami nak mak sehat... Kami sayang mak... Kami tak mau mak sakit... Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital...
Ampunkan kami yer mak...
Mak...
Malam itu abang bawa mak ke hospital Dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter... Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya makKiter kata nak beli kereta...
Mak asyik tanya ajer..Cukup ker duit.. Kiter jawab pula...Kalau tak cukup, mak kan banyak duit... Mak gelak ajerr...
Lepas tu bila kereta kiter sampai...Mak buat kenduri kesyukuran...
Dan kiter masih ingat lagi...Bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor...Punya la kiter takut...Kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak...Bila balik sahaja kampong...Kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj... Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
Mak tanya kenapa...? Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga...
Mak...
Tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau... Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
Mak, kiter menipu mak kan ...Ampon kan kiter...
Mak...
Jam 4.30 pa gi 19 Ogos 2006 Bila tiba aja kat hospital... Nurse tengah balut mak dengan kain putih... Mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak... Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak... Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu... Mesti mak nampak semua tu kann... kann... kannn...
Mak tau tak... Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar... Adik kat sebelah diam melayan perasann... Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini... Jalan di depan terasa makin kelam... Airmata dah tak mampu di tahan...
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela... Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga... Di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..Kosong...sekosong hati ini... Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya... Terasa syahdu dan sayu...dinginnnn...
Mak...
Kiter masih ingat lagi... Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ... Anak2 mak yang pangku masa mak mandi...
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak... Kiter gosok kaki mak perlahan lahan... Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter... Dia kata...
"dikk...jangan nangis... kalau sayang mak jangan buat gitu... jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu... Lagi laaaa... laju airmata ni..Tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak...
Mak...
Sampai takat ini surat ni kiter tulis... kiter nangis ni... Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi... Takder orang yang bangun lagi... Kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh"
kiter sedih...Kiter rindu kat mak..! Takpa la...Nanti bila kita selesai sembanyang subuh, Kiter baca yassin untuk mak... Mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... Semua anak-anak mak mengelilingi mak...Menatap wajah mak buat kali terakhir... Semua orang kata mak seolah-olah senyum aja... Mak rasa tak...Masa tu kiter sentuh dahi mak... Kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk...
Kiter tak mampu nak cium mak...Kiter tak daya... Kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar... Airmata kiter tak boleh tahan...
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak... Tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak...
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah... Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik... Badan akak terasa panas... Makk...Anak mak yang seorang tu demam...
Mak tauu...Cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak...
Hari-hari ku lalui tanpa kewujudan mak lagi... Begitu terasa kehilangan mak...Boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata... Dan sampai satu tahap...Masa tu malam jumaat selepas maghrib... Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan...
Entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar-gambar mak pastu apa lagi...Semakin kiter tenung terasa semakin sayu...Tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...Kiter cuba bertahan... Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda... Kiter rasa nak telefon mak... Nak cakap dengan mak... Anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong... Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...Puas la kakak memujuk kiter... Akak kata...
"tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis...
Mak tau tak..Di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati... Rasa nyilu sangat... Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni... Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...Hanya sedekah al-fatihah kiter berikan...
Mak...
Cukup la sampai sini dulu... Kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu... Kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid... Selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ...
Kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak... Esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula... Mula-mula kiter tak tau nak hantar mana surat nih...Pastu kawan kiter bgtau...Simpan je buat kenangan..Kiter cuma tau alamat ni aje... Takper yer mak...Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu... akhir kata untuk mak
I LOVE YOU SO MUCH Dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter... Memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. Sampai masuk universiti.. Sampai kiter boleh rase naik kapal terbang... Boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

Friday, October 1, 2010

Menantu VS Mertua

Kamal baru sahaja berkahwin.
Kerana tidak mempunyai rumah, dia terpaksa menumpang di rumah bapa mertuanya. Malangnya, ada sesuatu yang tidak kena....

Kamal ni kuat sangat makan. Bapa mertuanya selalu merungut.
Beras20 kg, tak sampai seminggu dah habis. Selalu tak macam ini.Sejak Kamal duduk di rumahnya… cepat sangat barang-barang dapur habis.
Kamal betul - betul menghabiskan borehhh…

Kebaikan Kamal pula ialah, dia ni alim sikit. Tak pernah tinggal sembahyang. Malangnya bapa mertuanya tak pula begitu… Waktu maghrib seronok depan tv tengok Roda Impian…
lepas tu sambung tengok berita… lepas tu makan… lepas tu tidur..esok bangun pukul 8…
pergi kedai kopi… bersembang, sampai tengahari.
Balik makan,kemudian tidur… petang pergi kedai kopi lagi… main dam, berborak mengalahkan orang politik.

Kerana sama-sama ada kekurangan ni lah yang menyebabkan si menantu tak berani menasihati bapa mertua, dan bapa mertua tak berani memarahi anak menantu yang kuat makan.

Tetapi dia terus mencari idea… macam mana nak kenakan si Kamal ni..Bengang betul dia…
dah lah tak kerja… melantak kuat pulak tu… suatu hari dia dapat idea… nak kenakan Kamal..

"Kamal, mari kita main dam haji…"
katanya kepada Kamal…
"Boleh juga… "
kata Kamal tanpa mensyaki sesuatu.....

Bila sahaja bermain, dia sengaja membiarkan buah damnya dimakan oleh Kamal …
Dia hulur, Kamal makan, hulur lagi… Kamal makan lagi… hulur lagi makan lagi, dan lagi… dan lagi… .
" Eh ko ni Kamal… kuat betul makan laa… .agak-agaklaa… " katanya tersenyum.. "Alamak bapak mertua aku ni perli aku ni… mentang-mentang aku kuat makan" fikirnya dalam hati… tapi tak apa…Mereka bermain set kedua… Bapa mertuanya hulur…
dia tak makan…hulur lagi , tak makan juga… kena tangkap… tak macam set pertama…
dia dah bijak sikit …
Bila tak makan, mestilah kena tangkap… (sesiapa tak tahu main dam haji tentu tak faham cerita ini… )… kemudian bapa mertuanya dapat melangkah hingga ke haji… Apa lagi… .
"Ehh orang yang tak pernah sembahyang pun boleh pergi haji ke… ? Merah padam muka bapa mertuanya… dia yang nak perli anak menantunya , tetapi dia yang terkena… .

Selepas dari itu, Kamal tak lagi kuat makan dan bapa mertuanya dah jadi alim…tak tinggal sembahyang lagi… sekarang ni ada kat mekah kerjakan umrah…Nak pergi haji belum ada seru… katanya laa…

Monday, September 27, 2010

Pengorbanan seorang adik (Kasih yg tak berpenghujung)

Aku cuma ada seorang adik.. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku..
Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah.
Petang itu, pulang saja dari sekolah ayah memanggil kami berdua..
Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding.. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah.


"Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar.
Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah..
Kedua-dua kami membisu, cuma tunduk memandang lantai.
"Baik,kalau tak mengaku,dua- dua ayah rotan!" sambung ayah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku..
Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata, "Saya yang ambil!"
Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu,
hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik.. Aku gamam,lidah kelu untuk bersuara..
Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik tak tumpah..
Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai...
ayah merungut: "Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?" !!



Sunday, September 26, 2010

Puasa "Si Miskin"




Sekadar renungan...........
buat peringatan buat diriku yang sering terlepas pandang. Aku telah menemui sebuah rumah yang usang. Rumah itu hanya berdindingkan buluh bertanggakan batang kelapa. Di serambi rumah itu ada beberapa anak kecil yang kelihatan lesu dan letih. Aku hampiri mereka lalu bertanya kepada yang paling tua antara mereka, seorang kakak yang berumur baru kira-kira 11 tahun:
"Mana emak? "
"Mak pergi menoreh," jawabnya.
"Mana bapak?"
"Bapak pergi kerja..."
"Habis tu adik yang kecil ini siapa yang jaga?"
Di situ ada seorang bayi dalam lingkungan umur 5 bulan.
"Adik ini sayalah yang jaga." Jawab budak berkenaan.
"Awak ada berapa orang adik-beradik? "
"Sepuluh."
"Adik ni yang ke berapa?"
"Saya yang kelapan."
"Mana abang-abang kamu pergi?"
"Tolong emak menoreh."
"Adik puasa hari ini?"
"Sama je pakcik, puasa ke tidak.. Kami ni makan sekali je sehari...." Jawabnya.
Mendengar kata-kata itu aku sungguh terharu.Lalu aku bertanya lagi
"Adik bersekolah dimana?"
"Saya tak sekolah.. Emak bapak tak mampu..".
"Bapak kerja apa?"
"Tangkap ikan kat sungai nak buat lauk bukak puasa ".
Budak itu memberi tahu, lebih baiklah bulan puasa berbanding bulan lain kerana pada bulan puasa mereka dapat makan kuih. Ada saja orang yang hantar. Aku berlalu dari situ dengan seribu-satu keinsafan. Kebetulan di simpang jalan ada orang menjual daging lembu tempatan. Aku beli satu kilo tulang lembu. Di kedai runcit pula, aku beli rempah sup dan sepuluh kilo beras untuk disedekahkan kepada keluarga itu. Bila saja aku beri barang-barang itu pada adiknya, dia melompat kegembiraan sambil menjerit
"Yeh yeh..! Kita dapat makan daging malam ni..!".
Aku bertanya kepada si kakak mengapa adiknya girang sangat.
Dia memberitahu aku, sejak dari raya korban tahun lepas baru sekarang mereka berpeluang makan daging lembu sekali lagi. Seminggu kemudian aku datang lagi ke rumah itu.
Bila mereka melihat aku datang, mereka girang menyambutku di pintu rumah.
Kebetulan pada hari itu aku sempat berjumpa dengan ibu mereka. Sungguh menyedihkan cerita yang aku dengar:
Anak yang berumur 4 tahun itu memberitahu padaku bahawa mereka sudah seminggu makan sup tulang yang aku berikan hari itu.
"Tiap-tiap hari mak buat sup, sedaplah Pakcik.."
Aku bertanya kepada emaknya macam mana dia lakukan hinggakan sup itu boleh tahan sampai satu minggu? Dia memberitahu padaku bahawa pada hari pertama dia merebus tulang itu,dia telah berpesan kepada anak-anaknya agar tidak membuangkan tulang yang telah dimakan. Dia kutip semula semua tulang-tulang itu dan merebusnya semula untuk dimakan pada hari berikutnya. Itulah yang dia lakukan setiap hari. Dia berkata
"Kalau tidak dapat makan isi, hirup air rebusan tulang pun dah lebih dari cukup untuk anak-anak saya. Dia orang suka sangat."
Aku bertanya lagi
"Upah menoreh berapa makcik dapat?"
"Cuma RM3.00 sehari."
"Ayahnya bekerja macam mana"
"Kalau dia dapat ikan itulah yang dibuat lauk setiap hari."
Rupa-rupanya aku terlupa bahawa aku sebenarnya hidup dalam keadaan mewah..Pernahkah anda menghirup air rebusan tulang yang direbus semula sepanjang hidup anda? Atau adakah anda buang saja tulang itu beserta daging-daging yang ada padanya kerana anda kata ianya "TAK SEDAP"? Mungkin kita sudah terbiasa hidup senang hinggakan kita lupa bahawa kalau pun kita susah, masih ramai lagi orang yang lebih susah dari kita.

Thursday, September 23, 2010

Untuk Mu Yang Bergelar Ayah

Seorang bapa pulang ke rumah dalam keadaan letih dan disambut baik oleh anaknya yang berusia 7 tahun.
Sambil mengangkat briefcase ayahnya, sianak itu bertanya kepada ayah.....

Anak: Ayah...ayah. . boleh Amin tanya satu soalan?

Ayah: Hmmm....nak tanya apa?

Anak: Ayah...berapa pendapatan ayah sejam dipejabat?

Ayah: Itu bukan urusan kamu, buat apa sebuk-sebuk nak tanya?Si ayah mula menengking.

Anak: Amin saja nak tahu ayah... Tolonglah beritahu berapa pendapatan ayah sejam dipejabat? Si anak mula merayu pada ayahnya.

Ayah: 20 ringgit sejam.. Kenapa nak tahu? jerkah ayahnya lagi.

Anak: Oh..20 ringgit.. Amin menundukkan mukanya.

Sunday, September 19, 2010

Doa seorang ibu (kisah benar)


Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Luqman Haqim menceritakan, pada zaman dahulu di sebuah negeri Arab ada seroang pemuda yang sangat terhormat kerana ketinggian ilmunya.
Dia sangat disukai oleh orang ramai kerana budi dan amalnya.
Imunya yang tinggi menyebabkan namanya harum di serata negeri itu.
Ibunya sangat berbangga kerana mempunyai anak yang dihormati oleh setiap orang.
Di mana-mana sahaja namanya pasti menjadi perbualan orang

Pada suatu hari, pemuda tersebut bercadang hendak pergi ke Mekah kerana ingin menuntut ilmu dengan lebih tinggi.
Dia merasakan bahawa ilmu yang ada padanya masih belum mencukupi.Lantas dia cuba memujuk ibunya agar membenarkan dia pergi.Dengan deraian air mata ibunya berkata,
”Anakku, engkau adalah mutiara hatiku, ibu akan menderita jika engkau pergi ke Mekah.Ibu sudah tua, ibu tidak sanggup berpisah dengan engkau apatah lagi engkau berada di sana bertahun-tahun lamanya.Batalkanlah sahaja niatmu itu nak”,
rayu ibunya menasihatinya


Pemuda itu berasa amat kecewa dengan kata-kata ibunya, tetapi semangatnya untuk menuntut ilmu agama di negeri Mekah itu tidak luntur dar hatinya.Malah dia akan tetap pergi kerana tekadnya sudah tidak dapat dibendung lagi.Pada keesokan harinya selepas dia mengerjakan sembahyang subuh, diapun berangkat ke Mekah, dia tidak menghiraukan nasihat ibunya lagi.

Kini tinggallah ibunya yang sudah tua bersendirian dengan deraian air mata.Hatinya begitu sakit apabila mengenangkan anaknya yang tidak mempedulikan nasihatnya lagi.

“Ya,Allah” kata ibunya merintih. “ Sesungguhnya anakku telah membakar hatiku dengan permergiannya.Maka engkau turunkanlah seksa kepada anakku itu, Ya Allah”.

Setiap kali selepas sembahyang ibunya berdoa seperti itu. Akhirnya anaknya sampai di Mekah dan giat mencari ilmu dan beribadat.

Pada suatu malam yang gelap gelita, berlakulah suatu musibah menimpa dirinya. Pada waktu itu ada seorang pencuri memasuki rumah saudagar yang kaya. Tetapi disedari oleh tuan rumah tersebut lalu pencuri itu lari lintang pukang menyelamatkan diri. Tuan rumah itu terus mengejarnya sehingga sampai di sebuah masjid untuk berlindung.Kebetulan pada masa itu, terdapat seorang permuda yang sedang khusyuk berzikir, Sebagai helah untuk menyelamatkan diri, pencuri itu terus berteriak sambil menunding-nundingkan jarinya ke arah pemuda yang sedang berzikir itu. “Pencuri!!Pencuri!! teriaknya.

Mendengar teriakan itu tuan rumah tersebut terus berlari masuk ke dalam masjid dan menangkap pemuda itu.Pemuda itu terpinga-pinga apabila dirinya ditangkap,berbagai-bagai penafian dibuat namun tuan rumah itu terus menyeretnya keluar dari masjid.Kemudian tuan rumah itu mengikat tangannya lalu membawa dia mengadap raja.Dengan perasan marah tuan rumah itu terus menceritakan kesalahan pemuda tersebut.Tanpa membuat pertimbangan yang sewajarnya serta soal selidik yang terperinci, maka raja itu menjatuhkan hukuman ke atas pemuda itu dengan memotong kedua kaki dan tangannya serta biji matanya dicungkil.Dengan perasan yang amat hiba pemuda itu menerima hukuman raja itu dengan tenang.

Setelah hukuman itu dilaksanakan, raja memerintahkan pula supaya pemuda itu diarak di khalayak ramai.Disepanjang jalan, pegawai-pegawai raja berkata kepada orang ramai.Di sepanjang jalan, pegawai-pegawai raja berkata kepada orang ramai.” Inilah akibatnya kalau cuba mencuri barang orang” Sewaktu perarakan itu sampai di sebuah pasar, maka pemuda yang dituduh mencuri itu berkata kepada pegawai-pegawai raja yang membawanya.”Wahai pegawai janganlah engkau berkata bergitu tetapi sebaliknya katakanlah, inilah balasannya kalau orang yang derhaka kepada ibunya.”

Para pegawai itu menjadi hairan mendengar saranan pemuda itu.Hati mereka ragu-ragu, apakah ucapan pemuda itu betul ataupun berpura-pura.Akhirnya para pegawai itu menyelidiki latar belakang pemuda yang dituduh mencuri itu.Setelah selidik ternyatalah pemuda itu bukanlah pencuri yang sebenar.Dengan perasaan kasihan para pegawai raja itu membebaskannnya lalu dihantar pulang ke rumah ibunya.

Ketika sampai di perkarangan rumah ibunya, para pegawai itu terus meletakkannya di muka pintu rumah ibunya.Keadaannya yang cacat menyebabkan dia tidak dapat berbuat apa-apa kecuali memanggil-manggil ibunya dai luar, dari dalam rumah terdengar ibunya berdoa , “Ya, Allah, apabila telah turun cubaan kepada anakku, kembalikanlah dia ke rumah ini supaya aku dapat melihatnya.”

Oleh kerana dia tidak tahan mendengar doa ibunya itu, tanpa disedarinya air matanya jatuh bercucuran.Lantas dia berpura-pura menjadi pengemis.

“Ya tuan, berilah hamba sedekah.”

“Datanglah ke sini.” Terdengar suara dari dalam.

“Bagaimana saya hendak masuk sedangkan saya tidak mempunyai kaki.”Jawab anaknya.

“Kalau bergitu hulurkanlah tanganmu.”Jawab si ibu dari dalam yang masih belum mengetahui bawawa itu adalah anaknya.

“Tuan, maafkanlah saya kerana saya tidak mempunyai tangan, kerana tangan hamba telah dipotong.”

“Kalau begitu bagaimana aku dapat memberimu makanan, sedangkan aku bukan muhrammu.”Jawab ibunya.

“Tuan, janganlah bimbang, kerana kedua belah mata saya telah buta,”jawab anaknya.

Ibunya yang masih belum mengetahui bahawa di luar itu adalah anaknya terpaksa keluar membawa sekeping roti untuk disuapkan ke mulut anaknya.Sebaik sahaja roti itu hendak disuapkan ke dalam mulutnya, pengemis itu terus merebahkan dirinya di pangkuan ibunya sambil menangis.

“Ibu maafkanlah saya ibu.Sebenarnya saya adalah anak ibu yang telah mengalami nasib seperti ini.Ibu, saya telah bedosa terhadap ibu, maafkanlah saya ibu.”

Setelah dia mengetahui bahawa pengemis itu adalah anaknya, dia terus memeluk anaknya sambil menangis meraung-raung kerana melihat anaknya yang mengerikan .Oleh kerana tidak sanggup melihat penderitaan anaknya dia terus menadahkan tangan sambil berdoa.”Ya tuhan, saksikanlah bahawa semua kesalahan anakku telah aku maafkan, tetapi seksa anakku sungguh mengerikan .Aku tidak sampai hati melihat keadaan anakku yang cacat sedemikian rupa.Ya tuhan, kau akhirilah hidupku bersama anakku ini agar kami tidak menanggung malu.”

Dengan kehendak Allah yang Maha Esa, doa ibu itu telah dimakbulkan. Akhirnya dia dan anaknya mati bersama-sama.Bergitulah nasib anak tidak menuruti perintah orang tua dan orang tua yang tidak redha di dalam mencari ilmu.


P/S: Taatilah Kedua Ibu Bapa .. sesungguhnya,

“ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.”

Riwayat al-Hakim

Kediaman Impian Termurah Di Dunia

Zaman sekarang, untuk memiliki kediaman sendiri bukannya perkara mudah. Bukan boleh cari senilai harga 20-25 thn sudah. Keluasan 25×40 kaki persegipun dah cecah ke RM50-RM60 ribu kalau di KL. Itu baru je tanah, belum lagi nak buat rumah, tambak tanah, perhiasan dalaman….

Adoi… kalau difikir-fikirkan… alamat duduk rumah ala-ala sangkar burung merpati la kita sampai ke mati.

Tapi… penemuan terbaru abad nie, ada satu kemungkin bahawa setiap manusia atau individu boleh memiliki rumah sendiri tanpa memerlukan modal yang besar. Kos maksimun yang dijangkakan hanya mencecah belasan ringgit. Ini terbukti apabila terdapatnya seorang insan seni yang telah berjaya merealisasikan impian beliau untuk memiliki rumah yang tersergam indah hanya dengan bermodalkan idea dan sejumlah wang ringgit yang kecil.

Mengapa… tak percaya..?!! Jom kita saksikan kebenarannya….

Friday, September 17, 2010

SaYa sayAng iBu

Walaupun cerita kartun ni pendek saja, tetapi trasa sebak kat dada…hmmm, mungkin terlalu banyak dosa yang sy lakukan kat mak sy.. maafkn aku ibu..


Tak Nampak tulisan dia ek?? Camni crite dia………
Ubi : Kuncilah pintu ni.. Mak saya dah tidur kot
Jiran : Ketuklah pintu tu
Ubi : Tak nak la
Jiran : Apasal??
Ubi : Takut…….
Jiran : Haisshhh! Apa pula takut… Rumah sendiripun nak takut ke??hmmmm… ok la Ubi, akk nak masuk rumah akk dulu… Ketuk pintu tau, jngn tak ketuk!
Ubi : Okey !
……….Aishhh! nak ketuk ke tak nak ni?? Takut le karang mak aku buka pintu…mana le tau marah dia tak habis lagi.. mau aku kena sedas dua kali ! Tapi kalau tak ketuk takkan aku nak tidur luar malam ni??
Ahhh!! Gamble je lah! Kena sedas dua je, bukannya mati! …………..
Mak : “Hah!! Baru ingat nak balik?? Merayau je !! mandi tak ingat ! makan tak ingat! Lupa rumah tadi??!!!
Dah! Pergi makan! Kang lepas tu pergi mandi!! ” Sergah si ibu..
“……..….phewww..!! selamat! Setakat kena sembur ni kira orait lah.. siap suruh makan lagi tu.. macam mood dah okey sikit je tu…” kata Ubi dalam hati…………..
Bila ubi tiba kat dapur… “Mak oiii !! masak special mak aku malam ni.. semuanya lauk feveret aku ni.. tak pernahnya dia buat camni..”
Selesai makan, Ubi nak pegi ar kat bilik dia… lalu ternampak mak dia (lbeh kurang mcm tu la, sy tak tau camna nak cerita..hehe)
“haii.. mcm nak pujuk aku je.. pujuk dalam diam ke??” kata Ubi dalam hati.. dia ckp cam tu sebab nmpak mak dia hnya diam..
“Bila fikirkan balik.. kalau le aku diberi pilihan memilih sorang perempuan dalam dunia ini yang sepuluh kali lebih best dan tak garang langsung untuk digantikan jadi mak aku…
aku mungkin tolak tawaran itu… pasalnya??
Pasal mak aku tetap mak aku! Walau mcmmna kekurangannya dia tetap mak aku! Dan juga naluri keibuannya..
hanya dia yang tau bila masa aku lapar, bila masa aku sakit,
bila masa aku marah…
hanya dia sorg je yang betul2 kenal aku.. lagipun takde orang boleh lawan masakan dia..hehe “

Mak : Dah siap makan Ubi?? Sini kejap….
…..” Apahal lagi ni?? Nak setelkan masalah petang tadi ke?? Aishh.. ni yang buat aku berdebar-debar balik ni”…………

Ubi : Amende mak??
Mak : Duduk dulu… Mak nak Tanya ni…Betul ke Ubi cakap Ubi dah berhenti hisap rokok??
Ubi : Betul mak!
Mak : Kalu macam tu mak minta maaf la sebab tak percayakan Ubi tadi..
Ubi : uh??!!
………..Benda yang aku tak sangka keluar dari mulut mak.. seorang ibu meminta maaf dari anaknya.. satu perkara yang jarang-jarang berlaku.. maka aku mengalah untuk menggembirakan aku….dan kalau mak aku sanggup buang egonya.. kenapa pula aku tak boleh??...........

Ubi :
Mak… Ubi pun nak mintak ampun gak… Ubi banyak salah.. Selalu buat mak susah.. isk3x :’(

Astaghfirullah robbal baroyaa, astaghfirullah minal khotoyaa….
Robbiy zidniy ‘ilman nafi’aa , wa wafiqni ‘amalan soliha…….
Setulus doa aku panjatkan, Moga rahmat ENGKAU limpahkan pada ibu juga ayahku yang melahir dan membesarkanku.. amin..

Thursday, September 16, 2010

Whatever..hehe

Assalamualaikum W.B.T , pertama sekali sy nk ucapkan terima kasih banyak-banyak pada ibu2, bapa2, kakak2, abg2, adik2 yg sentiasa memberikan sokongan kpd sy (jika ada)….heee…
sebenarnya sy rindu sangat kat blog sy ni, lama dah tak wat post en3 sebab busy sangat dngn study… InsyaAllah selepas ni sy akan cuba untuk mengaktifkan diri balik..

Pada yang mengunjungi blog ni, sy harap sambil korang singgah, silalah baca entry tu ek… Agar ia tidak hanya menjadi bahan penulisan tetapi juga sebagai penambahan ilmu kepada kita semua.. InsyaAllah

Wednesday, August 11, 2010

Syirik Secara Tidak Sengaja

Hidup di kalangan masyarakat majmuk,
kebanyakannya kita akan berjiran dengan
keluarga yang bukan Islam.

Bagi kaum Tionghua dan Hindu mereka selalu
mempunyai tempat penyembahan
masing-masing...
kaum Cina mungkin di luar
rumah manakala Hindu di dalam
rumah.

Bila kaum Cina yang beragama Taoisme atau
Buddha sering melakukan
upacara penyembahan mereka di luar.

Anak-anak kita yang masih kecil akan lihat, dan
mungkin pernah bertanya
kepada kita....

"Uncle sebelah buat apa tu Abah?"
Dan secara amnya, kita akan menjawab...

"Dia org tgh sembahyang atau tengah sembah
tuhan dia"


Jawaban itu tuan-tuan, nauzubillah sebenarnya
syirik....Kerana ia
bercanggah dengan prinsip dua kalimah
syahadah kita..

"Tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH"
tetapi apabila kita
memberikan jawapan ...

"Dia tengah sembah tuhan dia"
kita menggambarkan pada anak kita bahawa
ada tuhan yang lain dari ALLAH, ..
kita memberi gambaran pada anak kita
bahawa, kaum Cina punya satu tuhan, India satu
tuhan, Kristian satu
tuhan...dan cara mereka menyembah tuhan
mereka lain dr kita.

Sedangkan kita mengucap kalimah kita
"tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH"

Jadi mana datangnya konsep atau pengertian
" dia sedang sembah tuhan dia" ????

Sekiranya jawaban ini diteruskan.....maka anak
kita akan terus keliru
dengan konsep dan prinsip syahadah kita

" tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH"

Jawaban yang sebenarnya,

" anak, pertamanya perlu faham, tuhan kita
dengan tuhan uncle sebelah sama, kerana ada
hanya satu tuhan sahaja
iaitu ALLAH, tapi cara dia menyembah tuhan itu
salah"

Jangan ambil mudah jawaban yang diberikan
kepada anak, kerana jawapan
yang salah akan hanya merosakkan atau setidak- tidaknya akan mengelirukan
mereka.

Sekadar mengamalkan
"sampai dan menyampaikan".

Sekiranya apa yang buruk disampaikan di sini , ia dari
kelemahan diri saya sendiri dan
yang baik datang dari ALLAH.

Apa yang disampaikan di sini ialah pemahaman
sendiri dari kuliah
maghrib, sekiranya ada pihak yang mempunyai
idea dan jawaban yang lebih
baik.....SILA KONGSI BERSAMA.

Tuesday, August 10, 2010

Kehebatan Ayatul Kursi

Kisah benar ini berlaku di US.

Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US.
Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus.

Suatu malam perempuan ini dalam
perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya.
Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan
yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang
yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang agak sudah lewat,
berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu
membuatkan dia agak gelisah dan rasa
takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan bersaorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika)
bersandar di dinding di tepi lorong
itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak
sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa
ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca
ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar
Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu
bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam
muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah
dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang
seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki
yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam
hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut.
Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih
yang dia lihat semalam adalah perogol itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan.
Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan
selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki
tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan
dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut
walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol
perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat
sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan
perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan
(sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that
night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya
malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa
tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw
two young man walking with you.
One on your right side and the other one
was by your left side. If you were alone
of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu
saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan
awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang
lagi sebelah kiri awak. Kalaulah awak sorang2 malam tu,
sudah pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar
penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat
Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga
berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.

p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai hambaNya menurut
segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya,
Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan
memelihara kita. Wanita tadi pertama-tamanya menutup
aurat di US dan memang seorang yang menjaga
batas-batas yang ditetapkan Islam.
Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu
adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga
hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.

"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di
tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat
memeliharanya hingga subuh. Barang siapa
yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya
llah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..."
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku...
semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat...
sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata
rang mukmin iaitu DOA….

semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari
kejahatan syaitan yang di rejam…….

SHARE FROM MD REDZUAN

P/s : perkongsian dari FB.
Smile. :)

Friday, July 30, 2010

Lawak??


Tolonglah ambil masa 2 minit untuk membaca ini....
kalau lebih dua
minit tu, bukan membaca la tu..tapi mengeja.. :-)


Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha
Pengasih...


Bayangkan benda ini berlaku pada anda..... Suatu
hari pada masa
Sembahyang jumaat yang dihadiri oleh lebih kurang
1,000 jemaah...
tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi
seluruh tubuhnya dengan
pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji mata dan
membawa mesin
gun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik "
"Sesiapa yang sanggup
MATI
kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu" Selepas
mendengar amaran
lelaki
itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu
untuk
menyelamatkan
diri.... daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya
tinggal lebih
kurang
20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat
masing-masing termasuk
Pak
Iman tu... Lelaki yang bertempik tadi segera membuka
tutup mukanya
lalu
melihat ke arah Pak Imam sambil berkata: "Ok Pak
Iman, saya dah
halau
SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Iman
mulakan sembahyang
Jumaat".... Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan
meninggalkan
jemaah.... Macammana.. adakah anda rasa lawak dgn
cerita di atas.
selain
terhibur, anda fikirlahlah...


" Lawak kan , dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya
20 yg
betul-betul
beriman... "


" Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah lupakan
ALLAH bila
menghadapi bahaya... kedua lelaki hanya membawa
mesin-gun.. dia tak
kata
pun
nak bunuh.. tapi generasi sekarang.. amat lemah.. baru
kena ugut terus
lari
lintang pukang.. lupa yg dia tak sembahyang jumaat
lagi..."


"Lawak, ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja..
tu pun bila time
sembahyang jumaat.. tunjuk muka kat org kampung.. ada
tu lagi dashyat
setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang raya..."


"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip dan apa
yang di tulis
oleh surat khabar daripada apa yang tercatit di dalam
al-Quran"


"Lawak kan , berapa ramai yg percaya dunia hanya
sementara, akhirat
adalah
tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba mengejar dunia"


"Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend atau
girlfriend
berejam-rejam
tapi nak berdoa kepada ALLAh alahai.. tak cukup masa..


Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak
thread atau email
yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua tempat
tapi merasa berat
nak berkongsi dan nak hantar artikel2 yang berunsur
agama


Lawak kan ???/ Kenapa gelak/ tu kan realiti.. tapi yg
paling lawak
sekali.. berapa orang yang lepas baca benda ni akan
sampaikan kat
orang
lain... berapa orang yang akan buka thread ni untuk
luangkan masa
membaca? berapa banyak????


Sunday, July 25, 2010

Realiti yang dihadapi orang islam

Salam semua..Mari baca komik ni, saya ambik dari website Affan ni ( http://affanruslan.com/ ) memang menarik
..Thumbs up!










Saturday, July 24, 2010

Puasa dulu baru raya

Religious Myspace Comments

Alhamdulillah.. Tak lama lagi dah nk Puasa..huhu, sangat happy! Harap-harap Ramadan tahun ni amal ibadat kte bertambah la hendaknya yer..amin..

Tuesday, July 20, 2010

Pengakuan Lelaki Terhadap Wanita










Kami sulit menahan pandangan mata kami ketika melihat kalian,

apalagi jika kalian diamanahkan Allah kecantikan dan postur yang ideal,
kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian,

kerana itu lebarkanlah serta longgarkanlah pakaian kalian dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan kerudung yang membentang...


Kami sulit menahan pendengaran Kami ketika berbicara dengan kalian,apalagi jika kalian diamanahkan Allah suara yang merdu dengan irama yang mendayu ...

kerana itu tegaskanlah suara kalian tatkala berbicara di berhadapan dengan Kami dan berbicaralah seperlunya sahaja

Sunday, July 18, 2010

SubahanAllah!! Azan tidak pernah terhenti..

video

Wednesday, July 14, 2010

Kenapa Lelaki Lebih Tertarik Pada Perempuan Cantik?

Saje nak tau pendapat kaum adam kat luar sana..knp lelaki lbh suka & tertarik kpd perempuan yg cantik berbanding perempuan yg mempunyai rupa paras kurang menarik?

jika diberi pilihan..............

A)muka cantik tp perangai kurang sopan
B)perangai ok,sopan tp kurang cantik..

yg mana pilihan anda? A atau B?

***mungkin ader yg memilih si A & berusaha utk mengubah perempuan tersebut menjadi sopan...
*** secara jujurnya, saper yg sudi memilih si B? jawab...jgn tak jawab!

Monday, July 12, 2010

Ya Allah
Ku tadah tanganku
Tunduk menghadapMu
Mengharapkan keampunan
Yang tulus daripadaMu

Titisnya mutiara jernih
Jatuh lembut mengusap pipi
Langsung ku suci diri ini
Dengan air mata taubat ku kini

Ya Rabbi.. Ya Ilahi..
Terimalah taubatku wahai Sang Pengasih
Ku rayu ku sujud hanya kepadaMu
Terimalah aku hambaMu yang hina
Yang mengharapkan cinta akan Tuhannya

Ku akui segala dosaku
Ku serah seluruh hidupku
Hanya untukMu Kekasihku
Oh Tuhan
Ampunilah aku

Ku mohon padaMu Ilahi
Berilah aku cahaya murni
Kan hatiku kukuh mengasihi
Syariat dan ukhrawi

Oh Tuhan Maha Penerima taubat
KepadaMu ku lukiskan
KepadaMu ku coretkan
Inilah taubat seorang pencinta
Oleh:isminajihah

Friday, July 2, 2010

Wanita dan gambar

Friday, Dec 28 2007 Artikel/Cerpen and Peringatan..
- dipetik dari blog wewr iaitu ~Khabar Dari Urdun~

Salam..
Terkadang bila melayari weblog-weblog rakan, menjelajah ke dalam dunia maya bagi manusia yang memayakan diri mereka, saya merasa hairan melihat sesetengah weblog muslimah, yang bertudung, yang menutup aurat, tidak segan silu pula untuk memaparkan gambar masing-masing..
Tiadalah terlalu salah untuk memaparkan gambar anda, ya muslimah sekalian ...
namun, sayangnya, anda terlupa bahawa gambar yang anda posting itu adalah gambar sebesar skrin 17 inci!



Setiap butir jerawat dan bulu halus di muka anda terpampang rapi!

Muslimah & Gambar : Ada apa dengannya?

Tidaklah tujuan saya mengaibkan kalian.. Saya adalah rakan , Sahabat kamu. Yang enggan melihat wajah-wajah anda itu, dipaparkan sewenang-wenangnya kepada orang.
Biarpun wajah bukan aurat mengikut sesetengah mazhab, namun tatkala fitnah mengundang, tidakkah ia melayakkan ianya ditutup dari pandangan umum?Muslimahku,Dunia internet semakin berkembang maju ..
Satu hari, satu weblog, mungkin berjuta-juta orang yang melihatnya setiap hari..
Di kalangan mereka ada yang bagus, yang menundukkan pandangan selaras firman Allah dalam Surah An-Nur

“Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka.
Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan.


Namun, kita harus akui, bahawa di kalangan jutaan orang itu, ada yang hatinya sakit, ada yang jiwanya perit menanggung kesakitan akibat terlihat wajah-wajah kamu biarpun kamu bertudung litup ...
Muslimahku,Kalau kita lihat dunia gambar bukan main maju lagi. Dahulu, cuma setakat kamera yang perlu dicuci gambarnya. Kini, telefon juga menjadi kamera. Kamera pula lebih dahsyat, lebih instant, sesegera mee segera yang sama kerosakan yang dibawanya, penyakit hati.Alangkah malangnya, kalau wajah-wajah anda yang terpamer itu, mengundang gejolak rasa di jiwa insan bernama lelaki, yang beriman akan beristighfar dan memujuk hati, manakala yang sakit jiwanya, akan mula mengganggu anda. Mula memburu anda dengan SMS, telefon, hatta mungkin mendekati anda, dengan tujuan memiliki anda….
Hanya kerana satu kesilapan yang mungkin anda tidak terniat, wajah anda terpampang besar di internet!Gambar adalah bayangan realiti. Namun mungkin juga ia fantasi. Kadangkala tertipu juga lelaki pada fantasi Photoshop, Fireworks dan seribu satu pengedit gambar lagi. Kalau itu memang tujuan anda, anda tanggung sendirilah. Tapi kalau niat anda cuma berkongsi, dengan tanpa sedar mengajak fitnah bertandang, maka amaran saya, hati-hatilah! penyelesaiannya Andalah sahaja yang mampu menyelesaikannya.
Bukan orang lain. Diri anda, andalah yang harus menjaganya.

Apa tujuan anda bertudung dan menutup aurat? Bukankah kehendak syariat dan ingin menutup pandangan orang kepadamu?
Maka, soalan saya, menundukkan pandangan bukan kehendak syariatkah?
Memaparkan wajah anda besar-besar menutup pandangan orang terhadap andakah?
Kerana weblog-weblog dan web foto itu milik anda, seharusnyalah anda kecilkan wajah-wajah anda dengan mengecilkan saiz gambar itu. Banyak cara boleh dilakukan menggunakan perisian pengedit gambar.
Belajarlah daripada yang tahu.
Hindarkanlah aksi-aksi dan posing-posing yang hanya akan menambahkan lagi kerosakan jiwa masyarakat. Sekiranya niat anda hanya ingin berkongsi dengan rakan muslimah anda, lakukanlah secara tertutup. Elakkan posting yang boleh dilihat oleh segala macam jenis orang. Kalau lebih mudah, anda kirim saja emel bergambar pada rakan muslimah anda itu.
Ingat, wajah anda, anugerah Allah.
Anugerah Allah itu hanya layak dilihat berkali-kali oleh yang layak sahaja.
Wallahu A’lam..

Boikot Barangan Israel


Salam...

sedar tidak sedar..nampak atau pun tidak...dengan membeli barangan2 berjenama di bawah kita telah membantu pihak zionis israel menyeksa saudara2 seIslam kita yg berada di Palestin...Lubnan... (jgnlah kita jadi spt kisah kolam susu...sama2 mengembleng usaha...)

banyak pilihan di pasaran...pilihlah dgn MATA HATI

sila lah layari laman web ini utk melihat apakah barangan2 yg wajar di boikot:

http://www.inminds.co.uk/boycott-israel.htmlboycott-israel.html

#By Ruzaini _i luv islam

Friday, June 11, 2010

Kuberfikir..
Lelaki di akhir zaman ini
Payah untuk kutemui
Yang benar-benar sibuk
dengan urusan baiki diri
Yang ada kini hanya
Sibuk dengan urusan mengumpul dunia
Walau diketahui dunia ini hanya penuh tipu daya


Kuberfikir..
Lelaki di akhir zaman ini
Susah untuk kutemui
Yang benar-benar takut pada Ilahi
Sentiasa mendambakan kasih Ilahi
Yang ada hanya mengharapkan kasih insani
Yang melalaikan orang dan diri sendiri

Kuberfikir..
Lelaki di akhir zaman ini
Sukar untuk kutemui
Ahli profesional yang bertaqwa
Yang benar-benar meletakkan Islam dijiwa
Menggunakan profesionnya sebagai matlamat keakhirat sana
Yang ada hanya ahli profesional yang lalai dan leka
Yang hidupnya lebih berat dari barat
Ibadah dan amal terasa amat berat

Kuberfikir..
Lelaki di akhir zaman ini
Payah untuk kutemui
Yang sentiasa bergelumang dengan majlis ilmu yang bermanfaat
Yang sanggup bersusah dan penat
Dalam mengejar dan memahami ilmu yang berkat
Yang ada kini hanyalah berbangga dengan ijazah yang ada
Tapi ilmu fardhu ainnya kosong belaka

Kuberfikir..
Lelaki di akhir zaman ini
Susah untuk kutemui
Yang suka berbincang tentang ilmu akhirat
Syahid yang sentiasa menjadi matlamat
Mensyiarkan Islam dan menjunjung syariat
Yang ada cuma menghidupkan sunnah barat
Dan melupakan kehidupan akhirat


Kuberfikir..
Lelaki di akhir zaman ini
Sukar untuk kutemui
Yang sentiasa bermunajat dan berzikir
Sentiasa bertafakkur dan berfikir
Sunnah Rasulullah cuba dipahat dan diukir

Namun kutetap berfikir..
pasti masih ada lagi
Lelaki di akhir zaman ini
Seperti yang kufikir..