Wednesday, November 10, 2010

Untuk Kaum Hawa


Apabila kamu berkawan dengan lelaki,

ingatlah ada dua pilihan terbentang

PERTAMA...

kamu jadi seperti KELAPA...

mudah diperoleh..

diparut...diperah..

dan diambil santannya...

lepas itu hampasnya dibuang...




KEDUA...

Kamu menjadi sebutir MUTIARA..

berada di dasar lautan...

tersimpan rapi..

dilindungi kulit...

bukan senang nak lihat..

apa lagi mendapatkannya..

hanya orang yang bertuah ...

berusaha menyelami dasar lautan...

dapat memperolehnya..

harganya mahal sekali..

dan ia akan tersimpan selamanya..

jadi..


kamu pilihlah sama ada hendak menjadi KELAPA ataupun MUTIARA..


di sebalik SANTAN..

menjadi penyedap makanan..

diperah segala kenikmatan..

dengan mudah jatuh menjadi titisan..

akhirnya habis kari dimakan..

pulut panggang sisi habis ditelan..

dan SANTAN hilang tak jadi ingatan..

yang terasa lazat hanya kari dan pulut panggang..

orang tak kenang jasa SANTAN..


MUTIARA...

tertanam di dasar paling dalam...

sukar andai mengharap jadi perhatian..

kerana MUTIARA dilindungi oleh cengkerang yang menghadangnya dari ancaman musuh..

namun kiranya ditemui insan..

akan menjadi PERMATA HIASAN..

terletak tinggi di cincin idaman..

atau di leher nan jinjang..

atau di lengan menawan..

makin lama MUTIARA tertanam..

makin tinggi nilainya..


oleh itu...

pilihlah sendiri...

menjadi SANTAN..

mudah jadi perhatian..

tapi hanya sebentar jadi santapan...

kemudian hilang segala nikmat dan pujian..

menjadi MUTIARA..

sukar ditemukan..

namun bila dihias indah gadis rupawan..

hilang ia..

tangisan mengiringi zaman..

* sekadar perkongsian dan renungan buat kaum hawa..

5 Rajin Baca:

MissCherry_Chewiee said...

salam..bgsny entry ni.nk share bule x? :)

Hanis Azla said...

Nice! santan boleh dimiliki oleh semua orang.. mutiara pula hanya mampu dimiliki oleh seseorang yang istimewa saja.. seseorang yang mahu memilikinya kerana nilai yang ada pada mutiara itu sendiri..

Norziea AfiQah said...

MissCherry : wsalam.. sudah tentu, silakan =)

Hanis : yup! agree with u =)

Admin Rela Cheras said...

dasar lautan ye...
patut lah susah nk jumpa, kalom jumpa pun dah jadi milik owg....
huhuhu, ya Allah temukan juga diriku dgn Mutiara mu...

moga bertambah keimanan ku kpadamu...ameen

from: RaitoNagata
anyway nice entry saudari ziea...teruskan usahamu..
=D !!hehe

Norziea AfiQah said...

amin.. anyway, thanks Ratio.. hee

Post a Comment

Assalamualaikum.. lepas baca tu tinggalkan lah komen yer..Sebarang kekurangan atau kelemahan diri saya harap kawan2 betulkan
-Saya budak baru belajar,kalau salah tolong tunjukkan :)